MC reclama “rigor” a Universitats abans d’implantar una prova d’aptitud extra per poder accedir a Medicina

dv., 28 abril 2017 - 12:50

Metges de Catalunya (MC) demana a la Secretaria d’Universitats i Recerca de la Generalitat que apliqui “rigor” i “objectivitat” a l’hora de plantejar la possibilitat d’implementar una prova d’aptitud personal als joves que vulguin estudiar Medicina a partir del curs 2018-19, al marge de les notes de tall obtingudes, ja que suposaria un “pas de rosca més en l’odissea reservada només als millors i més sacrificats estudiants”. 

El sindicat fa aquest requeriment després de conèixer el propòsit exposat públicament pel secretari d’Universitats i Recerca, Arcadi Navarro, d’instaurar aquesta avaluació extra, amb l’objectiu de millorar la selecció dels alumnes que entren a les facultats de Medicina, segons recull El Punt Avui. L’organització mèdica considera que encara hi ha massa interrogants com per avalar un projecte que està en una fase molt preliminar, però que, malgrat tot, “ja presenta més punts foscos que clars”.

El secretari general de MC, Josep Maria Puig, critica que l’Administració “vulgui posar pals a les rodes i complicar l’accés als estudis de medicina amb una prova vocacional totalment subjectiva” i es pregunta si “hi ha garanties suficients per assegurar que les persones que volen exigir aquest plus als futurs metges es regeixen per criteris d’objectivitat, rigor i seriositat”. 

En suma, Puig reclama als responsables de planificar les polítiques en matèria d’universitats que apliquin la màxima de primum non nocere, en català el primer és no fer mal –sentència atribuïda al pare la medicina Hipòcrates– “abans que el dany s’instauri per decret”. 

Fonts de la Conferència Nacional de Degans de Facultats de Medicina han assenyalat a Redacción Médica que “no hi ha cap projecte per promoure una avaluació extra i personalitzada que pugui estar subjecte a factors de subjectivitat i que pugui ocasionar desigualtats en el procés d’accés al grau de Medicina”. 

Per la seva part, el Consell d’Estudiants de Medicina ha afirmat que la preocupació principal radica en el fet que “no s’han explicat quins aspectes s’avaluaran, com es farà l’avaluació o els punts que representaran en l’accés al grau”.