MC demana a l’ICS que reprengui la comissió de treball per a la desburocratització de les consultes d’atenció primària

Metges de Catalunya (MC) reclama a l’Institut Català de la Salut (ICS) que reprengui els treballs iniciats el 2009 per impulsar la simplificació dels tràmits administratius a les consultes d’atenció primària de la xarxa assistencial pública. El sindicat demana que es convoqui de nou la Comissió de Desburocratització del CatSalut, creada el 2010, amb l’objectiu de "recuperar i potenciar" el pla d’agilització i d’eficiència de les consultes dels facultatius de medicina familiar i comunitària.

En una carta adreçada al director d’afers assistencials de l’ICS, Antoni Juan Pastor, MC assegura que l’Acord de desburocratització subscrit l’any 2009 entre el CatSalut i la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFIC), conjuntament amb l'Institut Català de la Salut (ICS), la Unió Catalana d'Hospitals (UCH), el Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC) i el Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (COMB) ha estat la millor iniciativa per avançar cap a la simplificació administrativa, però amb una implantació efectiva "insuficient" que no ha tingut continuïtat des de l’inici dels ajustos pressupostaris.

Com a exemple de les traves burocràtiques amb què es troben els metges de família, el sindicat apunta al programa informàtic de gestió de l’assistència 'e-CAP'. Per mitjà d’una enquesta realitzada entre la seva afiliació, MC ha pogut comprovar que en el 35% dels Serveis d’Atenció Primària (SAP) de l’ICS, els facultatius han d’accedir a altres aplicacions informàtiques o utilitzar formularis escrits en paper a l’hora de sol·licitar una prova diagnòstica o una derivació a un altre especialista. Això provoca  un "alentiment innecessari" en les consultes duplicant dades i registres i restant temps a l’assistència efectiva dels pacients.

Els metges que han respost l’enquesta del sindicat afegeixen altres problemàtiques relacionades amb la necessitat de demanar autorització prèvia per sol·licitar determinades proves com ressonàncies magnètiques, TAC o ecocardiogrames. La impossibilitat de consultar des de l’e-CAP les històries clíniques dels pacients que reben assistència a la xarxa concertada també és assenyalada com un entrebanc per a l’agilització dels processos.

D’aquesta manera, a parer de l’organització, els avenços assolits en els acords de la Comissió de Desburocratització del CatSalut es veuen compromesos per la imposició de directrius "descoordinades" que afecten l’e-CAP i que suposen una "sobrecàrrega burocràtica absurda, reiterativa i obviable" que roba temps assistencial al metge.

Per a MC, la desburocratització de les consultes suposa una fita beneficiosa per als professionals que "podran centrar tota la seva atenció en els pacients", i per a la pròpia Administració, ja que implica una "optimització dels recursos i un estalvi de temps" que permetrà millorar l’eficiència dels centres de salut. En la petició adreçada a l’ICS, el sindicat mèdic demana formar part de la Comissió de Desburocratització al costat de la resta d’entitats i institucions del sector sanitari que la integren.