Introducció a la Recerca Clínica (acreditació: 5 crèdits)

Tornar
Adreçat a:
Afiliats
Dates:
Febrer i març de 2020
Horari:
Curs en línia, amb horari flexible
Localització:
Modalitat:
En línia
Preus: Afiliats:
225€
Residents afiliats:
225€
No afiliats:
Inpecs


Curs acreditat amb 5 crèdits pel Consell Català de Formació Continuada i la Comisión de Formación Continuada del Sistema Nacional de Salud.

Logo

Descripció
Necessitem investigar per produir coneixement que ens permeti reduir l’impacte dels problemes de salut, la qual cosa passa per diagnosticar i tractar millor les malalties. La recerca clínica és aquest filtre indefugible on cal posar a prova les hipòtesis que provenen de la recerca bàsica, de la innovació tecnològica o de la pròpia pràctica assistencial. Però per tal que aquesta activitat de recerca aplicada sigui prou solvent i útil, cal dominar amb suficiència els aspectes conceptuals i metodològics que són imprescindibles. Fer-ho possible és l’objectiu d’aquest curs.

Objectius
Aquest curs introdueix els conceptes més importants relacionats amb el disseny, la cerca electrònica, la lectura crítica i l’anàlisi estadística que són necessaris per contestar preguntes clíniques terapèutiques, pronòstiques, etiològiques i diagnòstiques.

Format
El curs consta de 21 temes agrupats en mòduls segons el seu disseny o bé segons el tipus de pregunta clínica. A la taula de la pàgina següent es pot consultar aquest detall. Els alumnes es poden moure de manera seqüencial d’un tema al següent, en sentit vertical o horitzontal, o bé anar directament a un tema específic.

Cada un dels temes està explicat mitjançant una gravació audiovisual dels respectius professors acompanyada de diapositives i bibliografia i, en alguns casos, també de material complementari com ara exercicis i altres vídeos.

Cada tema té una petita avaluació autocontestada i al final del curs hi ha una avaluació més completa, també autocontestada, dels coneixements adquirits.

El curs requereix una dedicació d’unes 40 hores, amb accés i horaris totalment flexibles durant cada edició del curs. Si bé el curs és plenament entenedor, està garantit el suport necessari per aclarir els dubtes que puguin sorgir als alumnes.

Competències
En finalitzar el curs els alumnes seran capaços de:

  • Entendre i saber aplicar els conceptes més importants relacionats amb la recerca clínica.
  • Saber formular preguntes clíniques de diferent tipologia i de forma estructurada.
  • Impulsar el disseny dels estudis clínics més adients per respondre les preguntes clíniques d’interès.
  • Realitzar cerques de la literatura científica de manera dirigida, exhaustiva i eficient.
  • Dur a terme una lectura crítica adient per identificar les fortaleses i debilitats de cada estudi.
  • Entendre i aplicar els conceptes estadístics més bàsics per calcular les diferents mesures d’associació i d’efecte.

Programa

Programa

Docents
Director del curs: Dr. Xavier Bonfill

  • Drs. Xavier Bonfill, Ignasi Gich, Laura Martínez, Teresa Puig, Ivan Solà, Gerard Urrútia
    Servei d’Epidemiologia Clínica i Salut Pública, Centre Cochrane Iberoamericà. Hospital de Sant Pau. Institut per a l’Excel·lència Clínica i Sanitaria (INPECS)..
  • Dr. Javier Zamora
    Unidad de Bioestadística. Hospital Ramón y Cajal. Madrid. Institut per a l’Excel·lència Clínica i Sanitària (INPECS).

Idioma
Català i castellà


Curs acreditat amb 5 crèdits pel Consell Català de Formació Continuada i la Comisión de Formación Continuada del Sistema Nacional de Salud.

Logo

Descripció
Necessitem investigar per produir coneixement que ens permeti reduir l’impacte dels problemes de salut, la qual cosa passa per diagnosticar i tractar millor les malalties. La recerca clínica és aquest filtre indefugible on cal posar a prova les hipòtesis que provenen de la recerca bàsica, de la innovació tecnològica o de la pròpia pràctica assistencial. Però per tal que aquesta activitat de recerca aplicada sigui prou solvent i útil, cal dominar amb suficiència els aspectes conceptuals i metodològics que són imprescindibles. Fer-ho possible és l’objectiu d’aquest curs.

Objectius
Aquest curs introdueix els conceptes més importants relacionats amb el disseny, la cerca electrònica, la lectura crítica i l’anàlisi estadística que són necessaris per contestar preguntes clíniques terapèutiques, pronòstiques, etiològiques i diagnòstiques.

Format
El curs consta de 21 temes agrupats en mòduls segons el seu disseny o bé segons el tipus de pregunta clínica. A la taula de la pàgina següent es pot consultar aquest detall. Els alumnes es poden moure de manera seqüencial d’un tema al següent, en sentit vertical o horitzontal, o bé anar directament a un tema específic.

Cada un dels temes està explicat mitjançant una gravació audiovisual dels respectius professors acompanyada de diapositives i bibliografia i, en alguns casos, també de material complementari com ara exercicis i altres vídeos.

Cada tema té una petita avaluació autocontestada i al final del curs hi ha una avaluació més completa, també autocontestada, dels coneixements adquirits.

El curs requereix una dedicació d’unes 40 hores, amb accés i horaris totalment flexibles durant cada edició del curs. Si bé el curs és plenament entenedor, està garantit el suport necessari per aclarir els dubtes que puguin sorgir als alumnes.

Competències
En finalitzar el curs els alumnes seran capaços de:

  • Entendre i saber aplicar els conceptes més importants relacionats amb la recerca clínica.
  • Saber formular preguntes clíniques de diferent tipologia i de forma estructurada.
  • Impulsar el disseny dels estudis clínics més adients per respondre les preguntes clíniques d’interès.
  • Realitzar cerques de la literatura científica de manera dirigida, exhaustiva i eficient.
  • Dur a terme una lectura crítica adient per identificar les fortaleses i debilitats de cada estudi.
  • Entendre i aplicar els conceptes estadístics més bàsics per calcular les diferents mesures d’associació i d’efecte.

Programa

Programa

Docents
Director del curs: Dr. Xavier Bonfill

  • Drs. Xavier Bonfill, Ignasi Gich, Laura Martínez, Teresa Puig, Ivan Solà, Gerard Urrútia
    Servei d’Epidemiologia Clínica i Salut Pública, Centre Cochrane Iberoamericà. Hospital de Sant Pau. Institut per a l’Excel·lència Clínica i Sanitaria (INPECS)..
  • Dr. Javier Zamora
    Unidad de Bioestadística. Hospital Ramón y Cajal. Madrid. Institut per a l’Excel·lència Clínica i Sanitària (INPECS).

Idioma
Català i castellà

En línia
Inpecs
225€
225€
Curs en línia, amb horari flexible
Febrer i març de 2020
Afiliats