
Metges de Catalunya (MC) fa una crida a tot el personal facultatiu dels centres d’atenció primària de l’Institut Català de la Salut (ICS) perquè no assumeixi ni dugui a terme cap tasca assistencial dins el terç d’activitat no assistencial, encara que aquesta sigui no presencial.
Segons ha pogut saber el sindicat, l’empresa pública està intentant equiparar la no presencialitat a la no assistència perquè, així, els professionals assumeixin més feina assistencial de la que els pertocaria. Les visites telefòniques, les eConsultes, la revisió de proves diagnòstiques, i el seguiment de pacients crònics són algunes de les tasques que, malgrat no ser presencials, també són essencials per a l’atenció i el seguiment dels pacients i, per tant, formen part de l’activitat assistencial.
Cal recordar que la jornada de treball ordinària és de 37,5 hores setmanals i pot realitzar-se de dilluns a divendres, en torns de 7,5 hores, i amb els requisits següents:
- Un màxim de 2/3 de la jornada per a l’activitat assistencial.
- La distribució que es pacti ha de respectar l’encavalcament entre torns d’una hora, tot i que pot adaptar-se o ajustar-se de forma acordada als interessos de la nova distribució.
Així s’especifica en la resolució TRE/3507/2008, que recull el pacte de la mesa sectorial de negociació de sanitat de flexibilització horària dels equips d’atenció primària de l’ICS. Això equival a 5 hores diàries d’agenda i 2,5 hores d’activitat no assistencial, com és el cas de la formació i docència, recerca i innovació, reunions d’equip i planificació, entre d’altres. “Els metges i les metgesses en cap cas han d’acceptar que se’ls incloguin tasques assistencials dins el terç no assistencial, ja que aquesta situació perpetua la sobrecàrrega laboral del col·lectiu”, alerta MC.
Malgrat això, si la direcció d’algun centre d’atenció primària intenta incomplir-ho i pretén ordenar al personal facultatiu que assumeixi visites o tasques assistencials dins el terç de feina no assistencial, MC recomana a les persones afectades que es posin en contacte amb el delegat o delegada sindical del centre o del territori per buscar-hi una solució tan aviat com sigui possible.