La direcció de Metges de Catalunya (MC) s’ha reunit aquest dijous amb el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, i la consellera de Salut, Olga Pané, per parlar sobre la situació del sistema sanitari català, especialment del personal facultatiu, en un moment que, a parer del sindicat mèdic, “hi ha una acumulació de reptes, la resolució dels quals serà determinant per al futur de la sanitat pública, de la seva qualitat i sostenibilitat”.
MC ha valorat i agraït la trobada amb el president Illa i ha destacat la seva actitud receptiva vers els plantejaments dels dirigents de l’organització. El cap de l’executiu català ha assegurat que la millora del sistema públic de salut és una de les prioritats del Govern i que, per fer-ho possible, és imprescindible comptar amb la participació dels representants del col·lectiu mèdic.
En aquest sentit, la direcció sindical ha reiterat la voluntat de MC de participar de manera molt més activa en la remodelació del sistema. Per a l’organització, per assolir aquesta sinèrgia entre l’administració i els professionals és necessari que el personal facultatiu “compti un espai propi d’interlocució directa i executiva en què es prenguin decisions vinculants, ja sigui en matèria assistencial, organitzativa o de condicions laborals”.
Segons MC, des de les retallades i fins a la post-pandèmia, els diferents governs han planificat les polítiques sanitàries d’esquenes als facultatius, cosa que ha comportat una degradació progressiva de la qualitat del sistema i un increment del malestar professional, que es reflexa en una elevada incidència de la síndrome de burnout entre el personal mèdic i en una extrema dificultat per incrementar les plantilles d’especialistes o per donar relleu a les jubilacions.
L’organització ha emplaçat el president a que el Govern de la Generalitat assumeixi la responsabilitat de “cuidar, seduir i fidelitzar els metges i les metgesses” perquè no dubtin a l’hora de triar el sistema sanitari català com a entorn on desenvolupar les seves carreres professionals. Aquesta orientació és “l’única que pot garantir l’existència d’una sanitat pública preparada per cobrir les necessitats assistencials de la Catalunya dels 10 milions”.
Finalment, els representants del sindicat han informat Illa que els facultatius es troben immersos en un cicle de mobilitzacions que es faran més intenses en els propers mesos si l’administració no ofereix respostes a les seves reivindicacions.