Metges de Catalunya (MC) ha tornat a mobilitzar milers de facultatius a Barcelona per reclamar al Departament de Salut millores laborals i assistencials en les condicions del seu exercici professional al sistema sanitari públic. En la setena jornada de vaga convocada pel sindicat des del passat mes d’octubre, uns 3.000 facultatius han protagonitzat una rua de carnaval reivindicativa amb sortida i arribada al Departament de Salut. MC ha xifrat el seguiment de l’aturada en un 43% al conjunt centres d’atenció primària (CAP) i hospitals de l’Institut Català de la Salut (ICS) i de la xarxa sanitària concertada.
La rua s’ha dividit en cinc comparses temàtiques que han fet visibles les reivindicacions del col·lectiu mèdic: guàrdies de 24h, sobrecàrrega de treball, dret a la conciliació, jornada laboral i falta de professionals. El sindicat ha repartit entre els assistents diferents elements d’attrezzo identificatius de cada comparsa, com rellotges, grillons, joguines inflables o agendes assistencials. L’actuació més destacada l’ha protagonitzat la comparsa dedicada a les guàrdies de 24 hores, en què els metges i metgesses, després d’hores i hores d’atenció ininterrompuda, s’han convertit en ‘zombies’ i han ballat al ritme de la cançó ‘Thriller’ de Michael Jackson.
En declaracions als mitjans de comunicació, el secretari general de MC, Xavier Lleonart, ha retret al Govern que “no escolti els facultatius que reclamen solucions per a la situació crítica del sistema sanitari”. En aquest sentit, ha assegurat que les noves generacions de metges “no toleren i no estan disposades a seguir en un sistema que manté anacronismes com les guàrdies de 24 hores”. El responsable sindical ha sintetitzat així el conflicte: “tenim una sanitat muntada per a sis milions de persones. Ara som vuit milions i mig anant cap als 10, amb una població cada vegada més envellida, això no pot continuar així”.
Lleonart ha demanat al president de la Generalitat, Salvador Illa, que s’impliqui a la crisi oberta amb el personal facultatiu. “Si, com diu, creu que té les solucions per a Catalunya, que s’assegui i negociï amb els metges”.