MC recomana "prudència" als facultatius d'atenció primària implicats en actuacions del SEM

Davant la reforma del model de transport sanitari urgent implantada pel Servei d’Emergències Mèdiques de Catalunya (SEM), que treu els metges de les ambulàncies i els ubica en els nous vehicles d’intervenció ràpida (VIR) sense capacitat de transport de pacients, Metges de Catalunya (MC) recomana als facultatius d’atenció primària que siguin "prudents" quan siguin requerits a col·laborar amb una actuació del SEM.

El sindicat avisa que l’absència de metges en les unitats de suport vital avançat (SVA) implicarà la mobilització, per part del SEM, de facultatius aliens a la pròpia empresa, especialment dels que treballen a centres d’urgències d’atenció primària (CUAP). Aquest fet, segons l’organització, pot comportar conflictes de lideratge de l’equip assistencial.

Per evitar aquests conflictes i en previsió que situacions d’urgència i emergència susceptibles de derivar en demandes jurídiques puguin afectar els facultatius d’AP que no formen part dels equips assistencials del SEM, MC ha elaborat un document amb recomanacions per minimitzar les possibilitats que els metges col·laboradors pateixin problemes legals i de responsabilitat professional.

Així, entre altres consideracions, el sindicat recorda els facultatius que totes les comunicacions que s’estableixen entre els professionals i el centre coordinador queden enregistrades "i es poden utilitzar per imputar la responsabilitat d’un cas". Per aquest motiu, l’organització recomana que el metge demani sempre el nom i el rang professional del seu interlocutor i posa l’èmfasi en la necessitat de deixar constància verbal i escrita de qualsevol discrepància en el tractament del pacient, "argumentant tant com es pugui els motius clínics que la justifiquen". De la mateixa manera, insta a "consignar les actuacions d’infermeria o d’altres professionals que s’hagin dut a terme abans de l’arribada del metge".

Tanmateix, el sindicat remarca que "per respecte i professionalitat" s’han d’eludir les discussions i enfrontaments amb el personal del SEM davant dels pacients i recorda que cap circumstància pot ser causa de desatenció: "la prestació del servei sanitari ha d’anar per davant de qualsevol eventualitat".


>> Recomanacions per als facultatius d’AP davant el nou model assistencial del SEM