La pandèmia de la por. Abordatge multidisciplinari dels trastorns emocionals en el context Covid-19

Tornar
Adreçat a:
Metges/ses d’atenció primària, afiliats/des o no. També d’interès per a infermers/es, treballadors/es socials, psicòlegs/es i altres professions relacionades amb l’atenció primària.
Dates:
9, 16 i 30 de març de 2022
Horari:
De 16.00 a 19.00 hores
Localització:
En línia
Modalitat:
En línia
Preus: Afiliats:
0€
Residents afiliats:
0€
No afiliats:
125€
pandemia_por

Metges de Catalunya (MC) i la Fundació Metges fan un esforç enguany per tal que la formació continuada sigui gratuïta per a tots els afiliats. Per aquest motiu, us demanem la vostra col·laboració amb l’assistència als cursos als quals us hagueu matriculat.

Organitzat per Metges de Catalunya.

El Consell Català de Formació Continuada de les Professions Sanitàries ha acreditat aquest curs amb 0,9 crèdits.

Necessitats a què respon el contingut del curs

La pandèmia que estem vivint està sent un reconegut desencadenant i agreujant dels trastorns psicoemocionals de la població. Els professionals d’atenció primària, com a primer nivell assistencial, sempre hem estat suficientment formats per a l’abordatge a la consulta d’aquest tipus de demanda. La racionalització de la prescripció mèdica també ha estat un objectiu constant en la nostra pràctica diària. Donada la situació d’excepcionalitat que estem vivint, cal replantejar-se les millors opcions terapèutiques per evitar cronificar l’empitjorament de la salut emocional actual de la població. I, tot això, tenint en compte l’estat de fragilitat i sobresaturació de l’atenció primària després de 6 pics pandèmics.

És necessari un abordatge multidisciplinari que vertebri teràpia farmacològica amb psicològica i corporal. És esperable obtenir més benefici si combinem diferents disciplines i, sobretot, individualitzem quan calgui.

Com s’han detectat aquestes necessitats

La situació epidemiològica actual s’acompanya de xifres creixents de trastorns psicològics, suïcidis i altres situacions clíniques relacionades amb el patiment emocional. Els professionals de la salut estem rebent l’impacte d’aquest tipus de demanda augmentada i, alhora, estem patint emocionalment, i en primera persona, per la situació global. Les enquestes ens parlen d’un grau alt de ‘burnout’ entre els professionals i d’una taxa alta de claudicació per poder exercir correctament la nostra activitat. Només des d’un estat de serenitat i salut mental acceptable podrem ser útils als nostres pacients.

Ponents

  • José Pérez García
    Metge especialista en Psiquiatria. Especialista en Psicoteràpia Dinàmica. Màster en Teràpia familiar i sistemes. Formació en Paidopsiquiatria. CSM El Prat de Llobregat.
     
  • Dolors Capellades Luna
    Psicòloga. Consultora EMDR (Teràpia de reprocessament del trauma pel moviment ocular).  Màster en programació neurolingüística (PNL). Màster en Teràpia breu estratègica. Psicoterapeuta en la pràctica privada a Igualada.
     

  • Maria Saura León
    Llicenciada en Ciències de l’activitat física i esport. Terapeuta Gestalt i corporal integrativa. Formadora en Psicoteràpia integrativa al programa SAT, del Dr. Claudio Naranjo. Postgrau pscicocorporal, amb Cherif Chalakani. Postgrau en Prevenció de la neurosi, amb Evania Reichert i Sergio Veleda. Directora pedagògica i docent de l’escola de formació Espai Teràpia Corporal Integrativa (TCI).


Moderadores

  • Sílvia Membrilla Pastor
    Metgessa especialista en Medicina Familiar i Comunitària del CAP Ramona Via, El Prat de Llobregat. Delegada Metges de Catalunya del sector Primària ICS a la Metropolitana Sud.
     
  • Anna Robert Segarra
    Psicòloga clínica de l’àrea d’adolescents de l’Hospital Benito Menni (CASM). Màster en Bioètica (URL). Interventora de l’Agrupació de Psicòlegs de Metges de Catalunya. Secretària de formació de Metges de Catalunya.


Objectius generals del curs

  • Oferir eines per a una assistència de qualitat i útil al pacient amb trastorn psicoemocional en el context pandèmic actual.
  • Motivar els professionals per a l’abordatge multidisciplinari del pacient amb afectació psicoemocional.
  • Presentar recomanacions per optimitzar els recursos assistencials (adequació al temps de visita assignat, limitació dels recursos assistencials, etc.).


Específics o d'aprenentatge del curs

  • L’alumne rebrà pautes per abordar a la consulta d’atenció primària pacients amb patiment emocional empitjorat o desencadenat per la situació pandèmica actual.
  • Conèixer els factors implicats en el desenvolupament d’aquests trastorns.
  • Identificar les formes de presentació clínica.
  • L’alumne disposarà d’eines multidisciplinàries per poder utilitzar amb els pacients que atén durant la seva activitat assistencial. 
  • Resumir des d’un paradigma integratiu les diferents opcions terapèutiques per a l’abordatge assistencial.
  • L’alumne podrà elaborar una estratègia per prioritzar aquells  trastorns adaptatius que han  de ser assumits a la consulta.
  • Identificar quins casos poden beneficiar-se de ser derivats a altres dispositius assistencials.


Programa

Dimecres 9 de març de 2022, de 16.00 a 19.00 hores 
Mòdul I: Enfoc mèdic de la situació psicoemocional actual en la consulta d’AP


José Pérez García
Metge especialista en Psiquiatria. Especialista en Psicoteràpia Dinàmica. Màster en Teràpia familiar i sistemes. Formació en Paidopsiquiatria. CSM El Prat de Llobregat.

  • L’impacte emocional de la pandèmia
  • Emocions i símptomes
  • Descans de 15 minuts
  • Línies de millora dels símptomes
  • Maneig de la gestió emocional 


Dimecres 16 de març de 2022, de 16.00 a 17.30 hores
Mòdul II: Psicoteràpia


Dolors Capellades Luna
Psicòloga. Consultora EMDR (Teràpia de reprocessament del trauma pel moviment ocular). Màster en programació neurolingüística (PNL). Màster en Teràpia breu estratègica. Psicoterapeuta en la pràctica privada a Igualada.

  • Com ens hem adaptat a la pandèmia? Què ha fet el nostre sistema nerviós al sentir que estàvem en perill? 
  • Quines coses ens fan sentir perill a les persones i posen el nostre cos i la nostra ment en marxa per sobreviure?
  • Què veiem en un pacient quan està en estat de supervivència? 
  • Què podem fer per passar d'un estat de supervivència a un estat de seguretat?


Dimecres 30 de març de 2022, de 16.00 a 19.00 hores
Mòdul III: Atenció al cos i a les emocions


Maria Saura León
Llicenciada en Ciències de l’activitat física i esport. Terapeuta Gestalt i corporal integrativa. Formadora en Psicoteràpia integrativa al programa SAT, del Dr. Claudio Naranjo. Postgrau pscicocorporal, amb Cherif Chalakani. Postgrau en Prevenció de la neurosi, amb Evania Reichert i Sergio Veleda. Directora pedagògica i docent de l’escola de formació Espai Teràpia Corporal Integrativa (TCI).

  • “Soc cos”. Recuperar l’escolta atenent les sensacions corporals.
  • Escolta externa (pacients) i escolta interna (de mi, durant l’acompanyament). 
  • Acompanyar-te sense deixar d’acompanyar-me. El meu món emocional present durant l’acompanyament. 
  • Descans de 15 minuts
  • Treball de respiració per estar present.
  • Identificació de les meves actituds corporals automàtiques que em porten a desconnectar-me i descuidar-me.   
  • Identificació del meu límit intern des del treball corporal.


Metodologia docent

  • Formació en línia amb diferents docents especialistes en la temàtica tractada.
  • Es fa una exposició teòrica i, segons criteri del docent, es comentaran exemples pràctics tributaris a aplicar les pautes ensenyades.
  • Al final de la intervenció, es generarà debat i s’atendrà un torn obert de paraules per a dubtes i comentaris.


Avaluació

  • A completar al final del curs 
  • Qüestionari de satisfacció
  • Test d’avaluació sobre els coneixements adquirits per obtenir el certificat


Acreditació: aquest curs es realitza de forma on line i per obtenir el certificat amb els crèdits d’acreditació caldrà assistir mínim 80% del temps, omplir qüestionari de satisfacció i encertar 80 % de l’avaluació tipus test.

Director/es del curs

  • José Pérez García
    Metge especialista en Psiquiatria. Especialista en Psicoteràpia Dinàmica. Màster en Teràpia familiar i sistemes. Formació en Paidopsiquiatria. CSM El Prat de Llobregat. 
     
  • Sílvia Membrilla Pastor
    Metgessa especialista en Medicina Familiar i Comunitària del CAP Ramona Via, El Prat de Llobregat. Delegada Metges de Catalunya del sector Primària ICS a la Metropolitana Sud.
     
  • Anna Robert Segarra
    Psicòloga clínica de l’àrea d’adolescents de l’Hospital Benito Menni (CASM). Màster en Bioètica (URL). Interventora de l’Agrupació de Psicòlegs de Metges de Catalunya. Secretària de formació de Metges de Catalunya.


Materials complementaris


INSCRIPCIONS

La inscripció a aquest curs s’ha de fer des de la plataforma Campus Metges del sindicat, https://campus.metgesdecatalunya.cat/.

Una vegada hagis iniciat la sessió amb la teva adreça de correu electrònic i la contrasenya meTGes32K hauràs de fer clic sobre la secció “Tots els cursos” i entrar al curs “La pandèmia de la por. Abordatge multidisciplinari dels trastorns emocionals en el context Covid-19”. Aquí podràs fer la inscripció automàtica clicant el botó vermell “Inscriure’m”.

El dia de la jornada formativa hauràs de tenir instal·lat prèviament en el teu dispositiu el programa Zoom i accedir al Campus Metges.

Després, hauràs d’ingressar al curs i clicar sobre “Zoom 1r dia” per unir-te a la sessió en directe. De manera automàtica, se t’obrirà el programa de videoconferències i podràs seguir la formació en línia. Recorda tenir a mà el teu usuari i la clau d’accés a Zoom, ja que serà necessari introduir aquestes dades per accedir-hi.

Disposes d’un tutorial de funcionament del Campus Metges al tauler d’inici del web campus.metgesdecatalunya.cat i un altre d’específic dins del panell del curs, amb les instruccions per entrar a la sessió formativa.

Metges de Catalunya (MC) i la Fundació Metges fan un esforç enguany per tal que la formació continuada sigui gratuïta per a tots els afiliats. Per aquest motiu, us demanem la vostra col·laboració amb l’assistència als cursos als quals us hagueu matriculat.

Organitzat per Metges de Catalunya.

El Consell Català de Formació Continuada de les Professions Sanitàries ha acreditat aquest curs amb 0,9 crèdits.

Necessitats a què respon el contingut del curs

La pandèmia que estem vivint està sent un reconegut desencadenant i agreujant dels trastorns psicoemocionals de la població. Els professionals d’atenció primària, com a primer nivell assistencial, sempre hem estat suficientment formats per a l’abordatge a la consulta d’aquest tipus de demanda. La racionalització de la prescripció mèdica també ha estat un objectiu constant en la nostra pràctica diària. Donada la situació d’excepcionalitat que estem vivint, cal replantejar-se les millors opcions terapèutiques per evitar cronificar l’empitjorament de la salut emocional actual de la població. I, tot això, tenint en compte l’estat de fragilitat i sobresaturació de l’atenció primària després de 6 pics pandèmics.

És necessari un abordatge multidisciplinari que vertebri teràpia farmacològica amb psicològica i corporal. És esperable obtenir més benefici si combinem diferents disciplines i, sobretot, individualitzem quan calgui.

Com s’han detectat aquestes necessitats

La situació epidemiològica actual s’acompanya de xifres creixents de trastorns psicològics, suïcidis i altres situacions clíniques relacionades amb el patiment emocional. Els professionals de la salut estem rebent l’impacte d’aquest tipus de demanda augmentada i, alhora, estem patint emocionalment, i en primera persona, per la situació global. Les enquestes ens parlen d’un grau alt de ‘burnout’ entre els professionals i d’una taxa alta de claudicació per poder exercir correctament la nostra activitat. Només des d’un estat de serenitat i salut mental acceptable podrem ser útils als nostres pacients.

Ponents

  • José Pérez García
    Metge especialista en Psiquiatria. Especialista en Psicoteràpia Dinàmica. Màster en Teràpia familiar i sistemes. Formació en Paidopsiquiatria. CSM El Prat de Llobregat.
     
  • Dolors Capellades Luna
    Psicòloga. Consultora EMDR (Teràpia de reprocessament del trauma pel moviment ocular).  Màster en programació neurolingüística (PNL). Màster en Teràpia breu estratègica. Psicoterapeuta en la pràctica privada a Igualada.
     

  • Maria Saura León
    Llicenciada en Ciències de l’activitat física i esport. Terapeuta Gestalt i corporal integrativa. Formadora en Psicoteràpia integrativa al programa SAT, del Dr. Claudio Naranjo. Postgrau pscicocorporal, amb Cherif Chalakani. Postgrau en Prevenció de la neurosi, amb Evania Reichert i Sergio Veleda. Directora pedagògica i docent de l’escola de formació Espai Teràpia Corporal Integrativa (TCI).


Moderadores

  • Sílvia Membrilla Pastor
    Metgessa especialista en Medicina Familiar i Comunitària del CAP Ramona Via, El Prat de Llobregat. Delegada Metges de Catalunya del sector Primària ICS a la Metropolitana Sud.
     
  • Anna Robert Segarra
    Psicòloga clínica de l’àrea d’adolescents de l’Hospital Benito Menni (CASM). Màster en Bioètica (URL). Interventora de l’Agrupació de Psicòlegs de Metges de Catalunya. Secretària de formació de Metges de Catalunya.


Objectius generals del curs

  • Oferir eines per a una assistència de qualitat i útil al pacient amb trastorn psicoemocional en el context pandèmic actual.
  • Motivar els professionals per a l’abordatge multidisciplinari del pacient amb afectació psicoemocional.
  • Presentar recomanacions per optimitzar els recursos assistencials (adequació al temps de visita assignat, limitació dels recursos assistencials, etc.).


Específics o d'aprenentatge del curs

  • L’alumne rebrà pautes per abordar a la consulta d’atenció primària pacients amb patiment emocional empitjorat o desencadenat per la situació pandèmica actual.
  • Conèixer els factors implicats en el desenvolupament d’aquests trastorns.
  • Identificar les formes de presentació clínica.
  • L’alumne disposarà d’eines multidisciplinàries per poder utilitzar amb els pacients que atén durant la seva activitat assistencial. 
  • Resumir des d’un paradigma integratiu les diferents opcions terapèutiques per a l’abordatge assistencial.
  • L’alumne podrà elaborar una estratègia per prioritzar aquells  trastorns adaptatius que han  de ser assumits a la consulta.
  • Identificar quins casos poden beneficiar-se de ser derivats a altres dispositius assistencials.


Programa

Dimecres 9 de març de 2022, de 16.00 a 19.00 hores 
Mòdul I: Enfoc mèdic de la situació psicoemocional actual en la consulta d’AP


José Pérez García
Metge especialista en Psiquiatria. Especialista en Psicoteràpia Dinàmica. Màster en Teràpia familiar i sistemes. Formació en Paidopsiquiatria. CSM El Prat de Llobregat.

  • L’impacte emocional de la pandèmia
  • Emocions i símptomes
  • Descans de 15 minuts
  • Línies de millora dels símptomes
  • Maneig de la gestió emocional 


Dimecres 16 de març de 2022, de 16.00 a 17.30 hores
Mòdul II: Psicoteràpia


Dolors Capellades Luna
Psicòloga. Consultora EMDR (Teràpia de reprocessament del trauma pel moviment ocular). Màster en programació neurolingüística (PNL). Màster en Teràpia breu estratègica. Psicoterapeuta en la pràctica privada a Igualada.

  • Com ens hem adaptat a la pandèmia? Què ha fet el nostre sistema nerviós al sentir que estàvem en perill? 
  • Quines coses ens fan sentir perill a les persones i posen el nostre cos i la nostra ment en marxa per sobreviure?
  • Què veiem en un pacient quan està en estat de supervivència? 
  • Què podem fer per passar d'un estat de supervivència a un estat de seguretat?


Dimecres 30 de març de 2022, de 16.00 a 19.00 hores
Mòdul III: Atenció al cos i a les emocions


Maria Saura León
Llicenciada en Ciències de l’activitat física i esport. Terapeuta Gestalt i corporal integrativa. Formadora en Psicoteràpia integrativa al programa SAT, del Dr. Claudio Naranjo. Postgrau pscicocorporal, amb Cherif Chalakani. Postgrau en Prevenció de la neurosi, amb Evania Reichert i Sergio Veleda. Directora pedagògica i docent de l’escola de formació Espai Teràpia Corporal Integrativa (TCI).

  • “Soc cos”. Recuperar l’escolta atenent les sensacions corporals.
  • Escolta externa (pacients) i escolta interna (de mi, durant l’acompanyament). 
  • Acompanyar-te sense deixar d’acompanyar-me. El meu món emocional present durant l’acompanyament. 
  • Descans de 15 minuts
  • Treball de respiració per estar present.
  • Identificació de les meves actituds corporals automàtiques que em porten a desconnectar-me i descuidar-me.   
  • Identificació del meu límit intern des del treball corporal.


Metodologia docent

  • Formació en línia amb diferents docents especialistes en la temàtica tractada.
  • Es fa una exposició teòrica i, segons criteri del docent, es comentaran exemples pràctics tributaris a aplicar les pautes ensenyades.
  • Al final de la intervenció, es generarà debat i s’atendrà un torn obert de paraules per a dubtes i comentaris.


Avaluació

  • A completar al final del curs 
  • Qüestionari de satisfacció
  • Test d’avaluació sobre els coneixements adquirits per obtenir el certificat


Acreditació: aquest curs es realitza de forma on line i per obtenir el certificat amb els crèdits d’acreditació caldrà assistir mínim 80% del temps, omplir qüestionari de satisfacció i encertar 80 % de l’avaluació tipus test.

Director/es del curs

  • José Pérez García
    Metge especialista en Psiquiatria. Especialista en Psicoteràpia Dinàmica. Màster en Teràpia familiar i sistemes. Formació en Paidopsiquiatria. CSM El Prat de Llobregat. 
     
  • Sílvia Membrilla Pastor
    Metgessa especialista en Medicina Familiar i Comunitària del CAP Ramona Via, El Prat de Llobregat. Delegada Metges de Catalunya del sector Primària ICS a la Metropolitana Sud.
     
  • Anna Robert Segarra
    Psicòloga clínica de l’àrea d’adolescents de l’Hospital Benito Menni (CASM). Màster en Bioètica (URL). Interventora de l’Agrupació de Psicòlegs de Metges de Catalunya. Secretària de formació de Metges de Catalunya.


Materials complementaris


INSCRIPCIONS

La inscripció a aquest curs s’ha de fer des de la plataforma Campus Metges del sindicat, https://campus.metgesdecatalunya.cat/.

Una vegada hagis iniciat la sessió amb la teva adreça de correu electrònic i la contrasenya meTGes32K hauràs de fer clic sobre la secció “Tots els cursos” i entrar al curs “La pandèmia de la por. Abordatge multidisciplinari dels trastorns emocionals en el context Covid-19”. Aquí podràs fer la inscripció automàtica clicant el botó vermell “Inscriure’m”.

El dia de la jornada formativa hauràs de tenir instal·lat prèviament en el teu dispositiu el programa Zoom i accedir al Campus Metges.

Després, hauràs d’ingressar al curs i clicar sobre “Zoom 1r dia” per unir-te a la sessió en directe. De manera automàtica, se t’obrirà el programa de videoconferències i podràs seguir la formació en línia. Recorda tenir a mà el teu usuari i la clau d’accés a Zoom, ja que serà necessari introduir aquestes dades per accedir-hi.

Disposes d’un tutorial de funcionament del Campus Metges al tauler d’inici del web campus.metgesdecatalunya.cat i un altre d’específic dins del panell del curs, amb les instruccions per entrar a la sessió formativa.

En línia
En línia
pandemia_por
0€
0€
125€
De 16.00 a 19.00 hores
9, 16 i 30 de març de 2022
Metges/ses d’atenció primària, afiliats/des o no. També d’interès per a infermers/es, treballadors/es socials, psicòlegs/es i altres professions relacionades amb l’atenció primària.