Metges de Catalunya (MC) i la Fundació Metges fan un esforç enguany per tal que la formació continuada sigui gratuïta per a tots els afiliats. Per aquest motiu, us demanem la vostra col·laboració amb l’assistència als cursos als quals us hagueu matriculat.
Organitzat per Metges de Catalunya.
El Consell Català de Formació Continuada de les Professions Sanitàries ha acreditat aquest curs amb 0,5 crèdits.
Curs de modalitat mixta (Zoom o presencial)
- Zoom: en directe, al mateix dia i hora del curs (Campus Metges)
- Presencial: aforament màxim de 30 persones (per ordre d’inscripció)
Necessitats a què respon el contingut del curs
Mareig, vertigen i inestabilitat són diferents manifestacions que els pacients ens porten amb molta freqüència a la consulta d’atenció primària i que comporta molt malestar. És fonamental conèixer les causes més freqüents d’aquestes síndromes, fer una exploració correcta i disposar d’eines per al seu tractament. La rehabilitació vestibular és el tractament d’elecció per a les patologies del sistema vestibular.
Hi ha una demanda alta d’aquesta patologia a la consulta d’AP per part de la població adulta gran, ja que està associada a l'envelliment de la funció de l’equilibri i del sistema vestibular. Cal que els professionals que atenen aquests pacients disposin de la informació suficient per orientar el diagnòstic i donar un tractament apropiat.
Com s’han detectat aquestes necessitats
La prevalença del vertigen, mareig i inestabilitat al llarg de la vida està per sobre del 30%. La patologia vestibular està infradiagnosticada en general i, en molts casos, el pacient necessita de 4 a 5 visites mèdiques per tenir un diagnòstic acurat. Els problemes més freqüents que generen problemes de mareig i inestabilitat són el vertigen posicional paroxístic benigne (VPPB), la neuritis vestibular, la migranya vestibular, la presbivestibulopatia i les patologies del sistema vestibular central. Sovint, per les característiques de la visita a l’AP (múltiples motius de consulta, sobrecàrrega assistencial, que condiciona la limitació de temps per pacient, etc.) l’exploració i l’anamnesi són insuficientment complertes per arribar a la causa més probable. Tractaments genèrics, que no incloguin una bona rehabilitació dirigida, ens porten sovint al fracàs, la recidiva i la reconsulta.
Direcció del curs
- Sergi Lucas Salas
Fisioterapeuta i osteòpata. Especialista en Rehabilitació vestibular a l’Université Pierre et Marie Curie de París (UPMC). Especialista en el tractament del vertigen, acreditat per SISMED/Alain Semont. Membre de la Société Internacionale de Rééducation Vestibulaire (SIRV). APTA certified (American Physical Therapy Association) Update in Vestibular rehabilitation. Màster en Fisiologia integrativa i dissecció anatòmica de la Universitat de Barcelona. DIU en Anatomia Seccional per l’Université de Montpellier. Director d’Osteoprat-IRVE (Institut de rehabilitació vestibular i de l’equilibri).
- Sílvia Membrilla Pastor
Metgessa especialista en Medicina Familiar i Comunitària del CAP Ramona Via, El Prat de Llobregat. Màster en Desenvolupament Personal i Lideratge (2013-2014) de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona. Delegada del sector Primària ICS de la Metropolitana Sud de Metges de Catalunya.
Ponent
- Sergi Lucas Salas
Fisioterapeuta i osteòpata. Especialista en Rehabilitació vestibular a l’Université Pierre et Marie Curie de París (UPMC). Especialista en el tractament del vertigen, acreditat per SISMED/Alain Semont. Membre de la Société Internacionale de Rééducation Vestibulaire (SIRV). APTA certified (American Physical Therapy Association) Update in Vestibular rehabilitation. Màster en Fisiologia integrativa i dissecció anatòmica de la Universitat de Barcelona. DIU en Anatomia Seccional per l’Université de Montpellier. Director d’Osteoprat-IRVE (Institut de rehabilitació vestibular i de l’equilibri).
Moderadores del curs
- Anna Robert Segarra
Psicòloga clínica de l’àrea d’adolescents de l’Hospital Benito Menni (CASM). Màster en Bioètica (URL). Interventora de l’Agrupació de Psicòlegs de Metges de Catalunya. Secretària de formació de Metges de Catalunya.
- Sílvia Membrilla Pastor
Metgessa especialista en Medicina Familiar i Comunitària del CAP Ramona Via, El Prat de Llobregat. Màster en Desenvolupament Personal i Lideratge (2013-2014) de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona. Delegada del sector Primària ICS de la Metropolitana Sud de Metges de Catalunya.
Objectius generals del curs
- Oferir eines per orientar les causes més prevalents de la síndrome vertiginosa.
- Proporcionar eines per abordar el vertigen a l’AP, basades en l’anamnesi.
- Interrogatori d’un pacient amb vertigen o mareig d’origen vestibular.
- Proporcionar eines clíniques no instrumentalitzades per valorar el pacient vertiginós. Bedside test.
- Contemplar el tractament multidisciplinari d’aquests pacients.
Objectius específics o d'aprenentatge del curs
- L’alumne disposarà de pautes per abordar a la consulta d’atenció primària pacients que consulten per mareig.
- L’alumne podrà reconèixer els factors implicats en el desenvolupament d’aquests trastorns.
- L’alumne serà apte per identificar les diferents formes de presentació clínica.
- L’alumne podrà aplicar eines multidisciplinàries amb els pacients que atén durant la seva activitat assistencial.
- L’alumne podrà identificar quins casos poden beneficiar-se de ser derivats a altres dispositius assistencials.
PROGRAMA
Dijous 6 d’octubre de 2022, de 16.00 a 20.00 hores (4 hores)
- Introducció
- Prevalença
- Generalitats de la funció equilibri
- Fisiologia ‘exprés’ sistema vestibular
- Classificació de la patologia vestibular
- Principals signes clínics de la patologia més prevalent
- VPPB
- Hipofunció vestibular unilateral aguda i crònica
- Neuritis/labirintitis
- Sd Menière
- Schwanoma vestibular
- Cirurgia oïda interna
- Hipofunció vestibular bilateral
- Presbivestibulopatia
- Ototoxicitat
- Patologia autoimmune
- Patologia central
- Mareig cerebel·lós
- AIT
- Interrogatori pacient vestibular
- Exploració en consulta, Bedside test, d’un pacient vestibular. Objectiu principal: diferenciar entre patologia central i perifèrica
- Abordatge multidisciplinari del pacient vestibular perifèric i central
- Què és la rehabilitació vestibular i en quins casos és eficaç.
- VPPB: la patologia vestibular més freqüent. Avaluació i tractament
Metodologia docent
Formació hibrida (presencial, amb límit de 30 participants, i en línia) amb docent especialista i amb una dilatada experiència en la temàtica tractada.
Es fa una exposició teòrica i, segons el criteri del docent, es comentaran, simultàniament, exemples pràctics o casos clínics.
Al final de la intervenció, es generarà un debat i s’atendrà un torn obert de paraules per a dubtes i comentaris.
Avaluació
Per obtenir el certificat es requerirà: assistència al 100% de les ponències o bé presencials (registre de signatura) o en línia, a través de la plataforma Campus Metges (amb control d’accés i de visionat mitjançant Zoom).
L’alumne podrà complimentar el qüestionari de satisfacció de l’activitat formativa.
INSCRIPCIONS
El curs s'impartirà de forma presencial (aforament limitat) i per Zoom, a través del Campus Metges.
Les inscripcions s'han de fer a través del Campus Metges. En el cas que s'hi vulgui assitir de forma presencial, a més, s'ha d'enviar un correu a formacio@metgesdecatalunya.cat.
Metges de Catalunya (MC) i la Fundació Metges fan un esforç enguany per tal que la formació continuada sigui gratuïta per a tots els afiliats. Per aquest motiu, us demanem la vostra col·laboració amb l’assistència als cursos als quals us hagueu matriculat.
Organitzat per Metges de Catalunya.
El Consell Català de Formació Continuada de les Professions Sanitàries ha acreditat aquest curs amb 0,5 crèdits.
Curs de modalitat mixta (Zoom o presencial)
- Zoom: en directe, al mateix dia i hora del curs (Campus Metges)
- Presencial: aforament màxim de 30 persones (per ordre d’inscripció)
Necessitats a què respon el contingut del curs
Mareig, vertigen i inestabilitat són diferents manifestacions que els pacients ens porten amb molta freqüència a la consulta d’atenció primària i que comporta molt malestar. És fonamental conèixer les causes més freqüents d’aquestes síndromes, fer una exploració correcta i disposar d’eines per al seu tractament. La rehabilitació vestibular és el tractament d’elecció per a les patologies del sistema vestibular.
Hi ha una demanda alta d’aquesta patologia a la consulta d’AP per part de la població adulta gran, ja que està associada a l'envelliment de la funció de l’equilibri i del sistema vestibular. Cal que els professionals que atenen aquests pacients disposin de la informació suficient per orientar el diagnòstic i donar un tractament apropiat.
Com s’han detectat aquestes necessitats
La prevalença del vertigen, mareig i inestabilitat al llarg de la vida està per sobre del 30%. La patologia vestibular està infradiagnosticada en general i, en molts casos, el pacient necessita de 4 a 5 visites mèdiques per tenir un diagnòstic acurat. Els problemes més freqüents que generen problemes de mareig i inestabilitat són el vertigen posicional paroxístic benigne (VPPB), la neuritis vestibular, la migranya vestibular, la presbivestibulopatia i les patologies del sistema vestibular central. Sovint, per les característiques de la visita a l’AP (múltiples motius de consulta, sobrecàrrega assistencial, que condiciona la limitació de temps per pacient, etc.) l’exploració i l’anamnesi són insuficientment complertes per arribar a la causa més probable. Tractaments genèrics, que no incloguin una bona rehabilitació dirigida, ens porten sovint al fracàs, la recidiva i la reconsulta.
Direcció del curs
- Sergi Lucas Salas
Fisioterapeuta i osteòpata. Especialista en Rehabilitació vestibular a l’Université Pierre et Marie Curie de París (UPMC). Especialista en el tractament del vertigen, acreditat per SISMED/Alain Semont. Membre de la Société Internacionale de Rééducation Vestibulaire (SIRV). APTA certified (American Physical Therapy Association) Update in Vestibular rehabilitation. Màster en Fisiologia integrativa i dissecció anatòmica de la Universitat de Barcelona. DIU en Anatomia Seccional per l’Université de Montpellier. Director d’Osteoprat-IRVE (Institut de rehabilitació vestibular i de l’equilibri).
- Sílvia Membrilla Pastor
Metgessa especialista en Medicina Familiar i Comunitària del CAP Ramona Via, El Prat de Llobregat. Màster en Desenvolupament Personal i Lideratge (2013-2014) de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona. Delegada del sector Primària ICS de la Metropolitana Sud de Metges de Catalunya.
Ponent
- Sergi Lucas Salas
Fisioterapeuta i osteòpata. Especialista en Rehabilitació vestibular a l’Université Pierre et Marie Curie de París (UPMC). Especialista en el tractament del vertigen, acreditat per SISMED/Alain Semont. Membre de la Société Internacionale de Rééducation Vestibulaire (SIRV). APTA certified (American Physical Therapy Association) Update in Vestibular rehabilitation. Màster en Fisiologia integrativa i dissecció anatòmica de la Universitat de Barcelona. DIU en Anatomia Seccional per l’Université de Montpellier. Director d’Osteoprat-IRVE (Institut de rehabilitació vestibular i de l’equilibri).
Moderadores del curs
- Anna Robert Segarra
Psicòloga clínica de l’àrea d’adolescents de l’Hospital Benito Menni (CASM). Màster en Bioètica (URL). Interventora de l’Agrupació de Psicòlegs de Metges de Catalunya. Secretària de formació de Metges de Catalunya.
- Sílvia Membrilla Pastor
Metgessa especialista en Medicina Familiar i Comunitària del CAP Ramona Via, El Prat de Llobregat. Màster en Desenvolupament Personal i Lideratge (2013-2014) de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona. Delegada del sector Primària ICS de la Metropolitana Sud de Metges de Catalunya.
Objectius generals del curs
- Oferir eines per orientar les causes més prevalents de la síndrome vertiginosa.
- Proporcionar eines per abordar el vertigen a l’AP, basades en l’anamnesi.
- Interrogatori d’un pacient amb vertigen o mareig d’origen vestibular.
- Proporcionar eines clíniques no instrumentalitzades per valorar el pacient vertiginós. Bedside test.
- Contemplar el tractament multidisciplinari d’aquests pacients.
Objectius específics o d'aprenentatge del curs
- L’alumne disposarà de pautes per abordar a la consulta d’atenció primària pacients que consulten per mareig.
- L’alumne podrà reconèixer els factors implicats en el desenvolupament d’aquests trastorns.
- L’alumne serà apte per identificar les diferents formes de presentació clínica.
- L’alumne podrà aplicar eines multidisciplinàries amb els pacients que atén durant la seva activitat assistencial.
- L’alumne podrà identificar quins casos poden beneficiar-se de ser derivats a altres dispositius assistencials.
PROGRAMA
Dijous 6 d’octubre de 2022, de 16.00 a 20.00 hores (4 hores)
- Introducció
- Prevalença
- Generalitats de la funció equilibri
- Fisiologia ‘exprés’ sistema vestibular
- Classificació de la patologia vestibular
- Principals signes clínics de la patologia més prevalent
- VPPB
- Hipofunció vestibular unilateral aguda i crònica
- Neuritis/labirintitis
- Sd Menière
- Schwanoma vestibular
- Cirurgia oïda interna
- Hipofunció vestibular bilateral
- Presbivestibulopatia
- Ototoxicitat
- Patologia autoimmune
- Patologia central
- Mareig cerebel·lós
- AIT
- Interrogatori pacient vestibular
- Exploració en consulta, Bedside test, d’un pacient vestibular. Objectiu principal: diferenciar entre patologia central i perifèrica
- Abordatge multidisciplinari del pacient vestibular perifèric i central
- Què és la rehabilitació vestibular i en quins casos és eficaç.
- VPPB: la patologia vestibular més freqüent. Avaluació i tractament
Metodologia docent
Formació hibrida (presencial, amb límit de 30 participants, i en línia) amb docent especialista i amb una dilatada experiència en la temàtica tractada.
Es fa una exposició teòrica i, segons el criteri del docent, es comentaran, simultàniament, exemples pràctics o casos clínics.
Al final de la intervenció, es generarà un debat i s’atendrà un torn obert de paraules per a dubtes i comentaris.
Avaluació
Per obtenir el certificat es requerirà: assistència al 100% de les ponències o bé presencials (registre de signatura) o en línia, a través de la plataforma Campus Metges (amb control d’accés i de visionat mitjançant Zoom).
L’alumne podrà complimentar el qüestionari de satisfacció de l’activitat formativa.
INSCRIPCIONS
El curs s'impartirà de forma presencial (aforament limitat) i per Zoom, a través del Campus Metges.
Les inscripcions s'han de fer a través del Campus Metges. En el cas que s'hi vulgui assitir de forma presencial, a més, s'ha d'enviar un correu a formacio@metgesdecatalunya.cat.