Un 85% dels pediatres d’atenció primària que exerceixen a la sanitat pública considera que no pot dedicar el temps suficient a l’atenció del seus pacients i un 93% assegura que no té establert un límit de visites diàries en la seva agenda, segons una enquesta que ha fet Metges de Catalunya (MC) a 416 professionals de pediatria. Aquestes dades, que es van presentar dissabte passat, a Barcelona, en una jornada de treball conjunta organitzada pel sindicat mèdic i la Societat Catalana de Pediatria (SCP) de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya, evidencien una “pressió assistencial desproporcionada, que pot provocar un risc en la seguretat clínica de l’acte mèdic i un esgotament inadmissible en els pediatres”, asseguren les dues organitzacions.
El sondeig també revela que un 64% dels pediatres no pot organitzar la seva agenda diària de visites, ja que, habitualment, ho fa la direcció assistencial o el personal administratiu. A més, un 88% dels especialistes confirma que, al seu centre, no es cobreixen les absències laborals pediàtriques per falta de substituts i que, en la majoria de casos (68%), és la resta de pediatres de l’equip qui assumeix les visites del professional absent.
Aquest dèficit de pediatres en l’atenció primària, motivat per la insuficient oferta de places de formació MIR en pediatria i pel deteriorament de les condicions de treball (sobrecàrrega assistencial, dificultats per conciliar, retribucions precàries) que fa poc atractiva l’especialitat, provoca que prop del 35% de les consultes pediàtriques siguin ateses per metges de família o de medicina general.
Davant d’aquesta precarització de l’atenció pediàtrica, MC i la SCP han iniciat converses amb el Departament de Salut per tal d’implantar “mesures urgents” que permetin disminuir les càrregues de treball i compensar adequadament els professionals que, de manera voluntària, assumeixin més pacients, a fi de contrarestar l’escassetat de recursos humans. Així, les organitzacions professionals reclamen incrementar els equips de pediatria, augmentar l’oferta de places MIR d’aquesta especialitat, potenciar la formació de la resta de personal assistencial per millorar els circuïts d’atenció als infants i redoblar la implicació de tots els actors sanitaris en els consells d’autocura i coneixements d’educació sanitària en l’entorn dels menors.