El secretari del Sector Primària ICS de Metges de Catalunya (MC), Óscar Pablos, és el protagonista de l’entrevista del darrer butlletí Flash TicSalut que edita la Fundació TIC Salut Social, organisme del Departament de Salut que treballa per impulsar el desenvolupament i la utilització de les noves tecnologies i el treball en xarxa en l'àmbit de la salut. En el marc d’una jornada de treball per analitzar el funcionament i els possibles punts de millora de l’eCAP, el programa d’història clínica informatitzada utilitzat per tots els professionals de la xarxa d’atenció primària de l’Institut Català de Salut (ICS), Pablos ha aportat la visió i l’experiència dels professionals per avaluar la implantació de solucions tecnològiques que aportin més eficiència a l’assistència sanitària i més satisfacció als usuaris dels serveis de salut.
Els recursos tecnològics són útils i necessaris en les consultes, però cal tenir en compte els perfils dels pacients a l’hora d’estandarditzar-ne el seu ús, assenyala Pablos. “Un perfil de pacient de més de 75 anys, perfil en augment degut a l’envelliment de la població, no sé fins a quin punt li pot interessar rebre informació via e-mail o whatsapp. L’interessa que, quan demani hora, el seu metge hi sigui i el miri. En canvi, una persona jove, de menys de 35 anys, potser no entén per què és necessari que es desplaci fins a la consulta per explicar-li que l’anàlisi que s’ha fet és correcte”.
La compartició d’informació en un entorn digital segur entre els diferents nivells assistencials és un dels nuclis principals de la incorporació de les noves tecnologies a les consultes. Així, si els professionals tenen al seu abast totes les dades clíniques dels pacients es minimitza la possibilitat de cometre errors i s’afavoreix la interrelació dels diferents facultatius que intervenen en el procés assistencial. A més, “com menys desplaçaments innecessaris hagi de fer el pacient, millor satisfacció amb el sistema”, afirma el responsable sindical.
D’altra banda, la integració d’aquestes eines telemàtiques en la prestació de l’assistència no ha de comportar una reducció de recursos humans, al contrari. En aquest sentit, Óscar Pablos, adverteix que, tot i que la renovació generacional facilitarà que els facultatius siguin cada vegada més experts en l’ús d’aplicacions digitals, s’haurà de garantir que disposen del temps necessari i d’una càrrega de treball adaptada “per explotar tot el potencial d’aquestes tecnologies”, perquè, en cas contrari, “poden acabar infrautilitzades”.