Metges de Catalunya (MC) reclama a l’Institut Català de la Salut (ICS) que s’apliquin plans de contingència quan es produeixin incidències en els equips de climatització dels centres sanitaris que assegurin el manteniment de la seguretat laboral i la salut dels professionals, i dels mateixos pacients. El sindicat fa aquesta petició després de constatar que diferents ambulatoris han estat més de 15 dies amb temperatures superiors als 27 graus que estableix la normativa vigent en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.
En concret, tres centres d’atenció primària de la Regió Sanitària de Girona, Pineda de Mar, Tordera i Canet de Mar, així com el CAP Torreforta de Tarragona, han patit unes condicions ambientals poc saludables les darreres setmanes a conseqüència de l’averia dels seus equips de climatització. Una situació que ha estat especialment greu durant la recent onada de calor, amb temperatures superiors als 30 graus als centres, que ha arribat a provocar estrès tèrmic a alguns treballadors i pacients a les sales d’espera i consultes. MC ha denunciat totes les incidències a les direccions dels respectius centres i a les unitats bàsiques de prevenció (UBP) de l’ICS. No obstant això, les solucions han trigat a arribar -especialment als CAP de Pineda de Mar i Tordera- i no s’han aplicat mesures organitzatives per pal·liar la incidència de les altes temperatures en la prestació dels serveis. Així, segons els delegats de salut laboral del sindicat mèdic, la resposta per part dels responsables dels centres ha estat en molts casos demanar “paciència” als professionals.
L’organització entén que les avaries poden ocórrer, però demana que hi hagi una pla definit i consensuat amb el servei de prevenció de riscos laborals perquè quan la climatització dels centres no sigui l’adequada, ja sigui a l’estiu o a l’hivern, s’activin protocols d’actuació per assegurar la seguretat i el confort tèrmic de treballadors i pacients mentre no se solucioni la incidència. Aquestes mesures poden incloure: canvis d’ubicació de les consultes, la disminució de l’activitat assistencial, l’increment dels descansos del personal o la provisió per part de les empreses de manteniment d’equips de substitució, entre altres.