El Consorci Inspecció de Treball i Seguretat Social de Catalunya, a instàncies d’una denúncia de Metges de Catalunya (MC), requereix a l’Institut Català de la Salut (ICS) que realitzi les avaluacions de riscos psicosocials dels equips d’atenció primària (EAP) que no les tenen al dia, prioritzant aquells equips que compten amb una avaluació anterior a l’any 2017. En total són 129 els EAP afectats. Així mateix, l’organisme insta l’empresa pública a dur a terme la planificació de mesures preventives en els 27 centres de treball avaluats entre els anys 2018 i 2022 que encara no han dissenyat les accions necessàries —amb recursos humans i materials assignats— per disminuir els riscos psicosocials del seu personal facultatiu. El requeriment, a més, demana a l’ICS que verifiqui l’eficàcia de les mesures adoptades, ja que és un precepte legal. Totes aquestes qüestions l’entitat les ha de resoldre en un termini màxim de sis mesos.
L’actuació inspectora és la resposta a la denúncia presentada per MC el novembre de 2019 contra l’ICS per no limitar les càrregues de treball dels facultatius d’atenció primària, adequant el nombre de visites diàries a la seva jornada assistencial. El sindicat va portar l’empresa davant l’òrgan que vetlla per la salut laboral dels treballadors i treballadores a causa de l’incompliment de l’acord de sortida de vaga, signat el 29 de novembre de 2018, que, entre altres mesures, preveia definir un topall de visites mèdiques per jornada —amb un temps mínim assignat per visita— i elaborar un estudi de càrregues del personal facultatiu del primer nivell per dimensionar de manera adequada el contingent de pacients de cada professional.
Després d’un primer informe en què es constatava que els facultatius d’atenció primària estaven afectats pels riscos que integren la dimensió psicosocial de la feina (exigències quantitatives, ritme de treball, exigències emocionals i exigències d’amagar emocions), Inspecció de Treball va comminar l’ICS a:
- Realitzar les avaluacions de riscos psicosocials pendents dels centres d'atenció primària de la província de Barcelona.
- Esmenar les deficiències detectades en els documents de planificació de I’activitat preventiva.
- Realitzar les accions de seguiment i control de les mesures preventives adoptades, per comprovar la seva efectivitat.
- Executar les mesures preventives planificades pendents d'execució.
- Garantir la participació dels representants legals dels treballadors en el procés d'avaluació de riscos psicosocials.
No obstant això, l’organisme ha acreditat que l’ICS només ha efectuat un "compliment parcial" dels requeriments de la inspecció i observa una "certa heterogeneïtat" en l’assoliment de mesures preventives destinades a disminuir l’exposició del col·lectiu mèdic als riscos psicosocials. Segons l’ICS, les dificultats a l’hora de corregir les deficiències en matèria de salut laboral es deuen, en gran part, a la manca de facultatius. "Per això, consideren que les mesures vinculades amb l'increment de dotació de personal estan actualment "resoltes temporalment", amb la implantació provisional d'altres actuacions preventives, ates que la manca de professionals limita l'aplicació de la mesura primària proposada", resa l’informe.
Minimitzar l'exposició als riscos
Pel que fa a les exigències quantitatives i de ritme de de treball que sotmeten la tasca assistencial dels facultatius i les facultatives, la inspecció assenyala que "des del punt de vista de la prevenció, la quantitat de treball s'ha d'adequar al temps que dura la jornada, i ha de ser raonable: ni massa treball ni massa poc". Per fer-ho possible, és necessària una "bona planificació i programació del treball, tenir la plantilla necessària, un bon cronometratge o la millora de la tecnologia o els processos productius perquè aquestes exigències no siguin nocives per a la salut".
Mentre no sigui possible incrementar la plantilla mèdica, "es considera necessari impulsar totes aquelles altres mesures organitzatives i tècniques que ajudin a minimitzar I'impacte d'aquestes exposicions en la salut dels treballadors, així com impulsar altres accions, com per exemple, reduir el temps d'exposició en determinats casos, impulsar la seguretat en el treball i en les seves condicions, incrementar aspectes psicosocials com el reconeixement, I'estima, la promoció professional, etc."
Per posar en marxa aquestes actuacions i acreditar-les, l’òrgan inspector dona sis mesos de marge a l’ICS, fins a la data de la propera compareixença de totes les parts davant el Consorci Inspecció de Treball i Seguretat Social de Catalunya.