Metges de Catalunya (MC) considera que els plans funcionals de col·laboració conjunta acordats entre els tres proveïdors sanitaris de la ciutat de Tarragona poden perjudicar “greument” els interessos de les empreses públiques Institut Català de la Salut (ICS) i Gestió i Prestació de Serveis Sanitaris (GiPSS) i beneficiar els de l’entitat de titularitat privada Xarxa Sanitària i Social de Santa Tecla, “atès que el Departament de Salut ha actuat de manera poc transparent i no ajustada a dret en aquest procés, i sense comptar amb els professionals”.
El sindicat critica l’“obscurantisme informatiu” amb què Salut ha començat a endegar la reorganització sanitària de la capital tarragonina, amb l’aprovació recent dels plans funcionals d’Atenció Continuada i Urgent, i d’Atenció Domiciliària, així com dels plans de les unitats funcionals territorials de Cirurgia General; Obstetrícia i Ginecologia; Pediatria; Rehabilitació; Cirurgia General i Aparell Digestiu, i Ortopèdia i Traumatologia.
Per a l’organització, hi ha hagut una “falta de transparència total” per part dels responsables de Salut que han signat l’acord “a esquena dels metges –principals actors del procés– i només donant veu als caps de les unitats clíniques, la majoria dels quals tenen interessos personals o professionals en la reordenació sanitària de Tarragona”.
Així mateix, MC adverteix que el “prestadorisme laboral” previst en els plans de col·laboració és “il·legal”, independentment de si la mobilitat dels facultatius entre les empreses és o no voluntària i, per aquest motiu, assegura que denunciarà aquesta pràctica davant dels tribunals, “ja que l’acord entre els proveïdors no té rang de llei”.
A banda d’això, el sindicat recrimina l’actitud “caciquil” de les tres empreses sanitaris de la ciutat de Tarragona per haver nomenat “a dit” les persones encarregades de desenvolupar aquests plans territorials de salut, “impedint la promoció professional dels treballadors dels centres implicats per mitjà d’una oferta pública d’ocupació i contravenint així els principis de publicitat, igualtat, mèrit i capacitat”.
Amb tot plegat, MC vaticina que el pes de les decisions sobre la gestió dels recursos sanitaris a la capital tarragonina recaurà en mans de l’únic proveïdor privat i, davant d’aquesta situació, insta la Generalitat a “prendre el control de l’òrgan de govern de la nova estructura de serveis integrats, i a adaptar-lo a la normativa vigent en matèria de consorcis participats per la Generalitat”, de tal manera que l’Administració mantingui la representativitat majoritària i la resta d’empreses hi participin en funció de la seva aportació econòmica i del seu nombre de treballadors.