MC: "L’Estatut Mèdic és l’instrument que necessitem per atraure els facultatius al sistema públic"

Concentració de facultatius davant el Ministerio de Sanitat

Metges de Catalunya (MC), sindicat majoritari del personal facultatiu català, ha format part de la concentració de professionals mèdics que aquest dijous ha reunit prop d’un miler de persones davant la seu del Ministeri de Sanitat a Madrid per expressar el rebuig del col·lectiu a l’esborrany d’Avantprojecte de Llei de l’Estatut Marc del personal estatutari dels serveis de salut. Un total de 13 sindicats mèdics i associacions professionals han convocat la protesta, en la qual s’ha reclamat a l’Administració sanitària la creació d’un espai propi de negociació —un Estatut Mèdic— que reguli les condicions laborals que són “específiques, particulars i exclusives” del personal facultatiu, que “exigeixen un tractament diferenciat de la resta d’estaments del sector". 

En un manifest conjunt, els representants mèdics han demanat que aquest àmbit de negociació es reprodueixi també a nivell autonòmic, i han apuntat alguns dels aspectes que s’hi haurien de tractar, com l’organització de la jornada laboral dels facultatius, la gestió de les càrregues de treball, la regulació de les guàrdies i els descansos, la política retributiva, el règim d’incompatibilitats o la formació continuada, entre altres. Jurídicament, l’assoliment d’aquest Estatut o conveni mèdics és “perfectament possible” si existeix voluntat política, han remarcat.

L’esborrany d’Estatut presentat fa un mes per Sanitat ha estat valorat per les organitzacions com un  “menyspreu” vers la professió mèdica, que no veu reconeguda la seva transcendència en el procés assistencial ni el seu lideratge clínic, ni permet apreciar cap millora significativa respecte al marc de relacions laborals vigent, que data de l’any 2003.

La delegació de MC ha estat encapçalada pel secretari general i el president del sindicat, Xavier Lleonart i Jordi Cruz, respectivament. En declaracions als mitjans de comunicació, Lleonart ha assegurat que, davant el “greu dèficit de metges” que pateix el sistema públic de salut, “Sanitat té dues opcions, sotmetre o seduir, i, dissortadament, de moment opta per la primera a través de mesures restrictives i impositives”.

El responsable sindical ha criticat que la proposta d’Estatut Marc “no faci res per atraure els professionals al sistema”. En aquest sentit, ha definit el conveni mèdic com “l’instrument necessari perquè la sanitat pública sigui l’àmbit preferent per als metges que formem de manera excel·lent, que són molt desitjats per altres països i també per la xarxa privada”.