Metges de Catalunya (MC) ha elaborat un decàleg de bona praxi sobre visites virtuals, en què recomana als facultatius que sol·licitin l’adequació de les seves agendes assistencials per tal que les visites no presencials (virtuals) i les alertes mèdiques tinguin assignat un període de temps determinat, amb l’objectiu de garantir la màxima eficàcia i qualitat d’aquests actes mèdics.
Així mateix, el sindicat demana que es defineixin i es protocol·litzin els diferents tipus de visites no presencials (telefòniques, burocràtiques, consultes entre professionals, consultes de pacients per correu electrònic i informació de proves complementàries a pacients), i que la seva organització figuri en el reglament de règim intern dels centres.
Pel que fa al seu ús, MC adverteix els professionals que han de ser molt escrupolosos i complir rigorosament la Llei de protecció de dades, fins i tot informant el pacient sobre el sistema de visita virtual i pactant amb ell la seva utilització. Tot seguit, precisa que aquest acord ha de quedar registrat electrònicament en la història clínica.
Respecte a les consultes de pacients via correu electrònic, l’organització assenyala que només s’haurien de fer sevir per facilitar i potenciar la relació metge-pacient prèvia, però en cap cas haurien de donar lloc a un diagnòstic o a una prescripció, sinó només a una opinió professional.
El sindicat accepta la interconsulta entre professionals, sempre que no substitueixi la visita especialitzada i com a mitjà per informar-se sobre protocols d’actuació mèdica en circumstancials puntuals, en les quals el pacient o els responsables del malalt ho demanin, o quan no fer-ho pugui suposar un risc important per al pacient o el metge.
Finalment, MC aconsella que, si el desenvolupament d’aquestes visites no presencials comporta un increment significatiu de la càrrega mental o de l’estrès laboral, el metge demani una valoració a la Unitat de Prevenció de Riscos Laborals del centre.
Gerències territorials
Coincidint amb la publicació d’aquest decàleg de bona praxi, delegats del sindicat han adreçat un escrit a les nou gerències territorials d’atenció primària de l’Institut Català de la Salut (ICS), en què sol·liciten que tant les visites no presencials com les alertes mèdiques disposin d’un temps assignat a les agendes assistencials i que es pactin els protocols i els circuïts de resolució d’aquestes actuacions que “impliquen la realització d’un acte mèdic”.
En la petició, també reclamen que aquestes visites i alertes es programin amb un temps suficient de resolució, que inclogui el període necessari per registrar les novetats sobre la salut del pacient en la història clínica.
MC va presentar fa més d’un any una petició formal en els mateixos termes davant la Direcció Assistencial de l’ICS que, en el dia d’avui, encara no ha respost.