Metges de Catalunya (MC) posa en dubte les “suposades virtuts” de l’eConsulta, el servei d’atenció sanitària a distància que el Departament de Salut ha anunciat que desplegarà en el 50% de centres d’atenció primària al 2017. La conselleria assegura que l’eina garanteix una comunicació segura i confidencial i permet "estalviar tràmits i temps" als professionals i ciutadans, però el sindicat replica que el contacte directe entre metge i pacient de la visita presencial aporta un "valor únic" a l’hora d’objectivar símptomes i diagnosticar patologies.
El servei d’eConsulta, retreu el sindicat, "pretén reemplaçar l'acte mèdic per un acte informàtic", amb l’objectiu de reduir el nombre de visites presencials als centres de salut. Una finalitat que, amb les primeres experiències d’ús de l’eina, no s’ha pogut assolir, ja que el nombre de visites presencials als equips d’atenció primària s’ha mantingut estable el 2015, segons dades de la darrera memòria d’activitat de l’Institut Català de la Salut (ICS), malgrat que les visites no presencials hagin experimentat un creixement superior al 50% en el mateix període.
L’organització també critica les premisses de funcionament del servei, com l’establiment d’un termini màxim de resposta de 48 hores per part dels professionals que reben les peticions o la fixació automàtica de la consulta a l’agenda assistencial, sense tenir en compte la programació ordinària de visites presencials.
En aquest sentit, el sindicat es pregunta d’on trauran temps els facultatius per respondre les consultes virtuals i recorda que la situació de sobrecàrrega assistencial que es viu als centres d’atenció primària com a conseqüència de la pèrdua de més d’un miler de metges en els darrers cinc anys i la política de no contractació de substituts, farà de l’eConsulta "un element més de tensió dels professionals".
D’altra banda, encara que Salut assegura que l’ús de l’eConsulta és voluntari tant per a pacients com per a metges, l’organització tem que a mig termini la seva utilització per part dels professionals es vinculi a la meritació d’objectius per aconseguir determinats complements retributius variables (DPO).
Per a MC, la implantació de solucions de telemedicina, com l’eConsulta, és "ineludible per al progrés i la millora de l’assistència", però el seu desenvolupament no es pot deslligar de l’aportació de més recursos al sistema sanitari i d’una dotació de personal suficient per poder garantir una atenció de qualitat, "propera, individualitzada, sense presses i centrada en les necessitats del pacient", tant en les visites presencials com en les no presencials.
Finalment, el sindicat recomana als facultatius que apliquin el decàleg de bona praxi en visites virtuals quan facin ús d’instruments informàtics per realitzar un acte mèdic.