Metges de Catalunya (MC) reclama a les direccions d’atenció primària (DAP) de l’Institut Català de la Salut (ICS) que les visites no presencials -telemàtiques o telefòniques- dels facultatius comptin amb un temps d’atenció superior als sis minuts que s’assignen per defecte a aquest tipus de consultes. Per mitjà d’una enquesta, el sindicat ha constatat que, davant l’epidèmia del coronavirus, nou de cada 10 facultatius supera el temps de resolució fixat per a les consultes a distància, un fet que genera un "gran estrès" als professionals mèdics perquè no poden atendre tota l’activitat programada en les agendes.
Els sis minuts de temps assignat per a la resolució de les visites no presencials en els centres d’atenció primària és una de les fites aconseguides per MC en l’acord de sortida de vaga de novembre de 2018. Tanmateix, l’organització assenyala que, en el context de la Covid-19, les característiques d’aquest tipus de visita han canviat radicalment respecte al moment en què es va signar el pacte. Així, degut a la necessitat de minimitzar la propagació del virus als CAP, s’ha incrementat l’atenció telemàtica. No obstant això, el sindicat recorda que les visites no presencials "són actes mèdics complets que han de comptar amb els mitjans tècnics i el temps necessari per garantir la qualitat i la seguretat, així com amb el rigor deontològic i la bona praxi".
En aquest sentit, el president del Sector Primària ICS del sindicat mèdic, Javier O’Farrill, apunta la necessitat d’invertir el temps assignat a cada tipus de visita. "Celebrem que l’ICS respecti allò que vam pactar per finalitzar la vaga de facultatius, però la situació que vivim demana flexibilitat i ara és el moment que les visites no presencials comptin amb un temps d’atenció mínim de 10-12 minuts". I és que el 62% dels facultatius afirma que duplica o triplica els sis minuts designats a resoldre les consultes telemàtiques, segons l’enquesta de MC a 1.339 metges i metgesses d’atenció primària.
"Si des de determinades direccions d’atenció primària (DAP) no deixen d’escudar-se en la mal anomenada autonomia de gestió i no donen indicacions per modificar els temps de les visites no presencials, que és clarament insuficient en el context Covid, passaran a ser còmplices de la sobrecàrrega i l’estrès dels professionals", denúncia O’Farrill, que assenyala que la Direcció Assistencial d’Atenció Primària del Centre Corporatiu de l'ICS coincideix amb la posició del sindicat i considera que els temps de visita s'han d'ajustar a les característiques de cada equip i a la situació epidemiològica i estructural dels centres.
A més, durant la pandèmia, el 82% dels professionals ha hagut d’assumir l’atenció de pacients no assignats a la seva cartera per qüestions organitzatives de l’equip. Si abans del Covid la sobrecàrrega assistencial en el primer nivell era usual, amb l’epidèmia del nou coronavirus "ha plogut sobre mullat", afirma O’Farrill. El responsable sindical alerta que l’atenció primària a Catalunya viu el moment més crític des de la seva reforma l’any 1985. "O l’Administració creu en el model i hi destina molts més recursos, o ens podem anar acomiadant de l’atenció de salut primària i comunitària a Catalunya, un tret distintiu del nostre sistema sanitari, indispensable per entendre l’excel·lència assistencial de la qual hem pogut presumir fins ara".
El Sector Primària ICS de MC avisa que la situació de sobrecàrrega i estrès sostingut dels facultatius dels CAP incrementa la indignació i l’esgotament del col·lectiu mèdic que es veurà abocat a iniciar noves mobilitzacions.