Lleonart: "Falten metges, però no se sap quants perquè la manca de planificació és absoluta"

Imatge del debat a betevé

El secretari general de Metges de Catalunya (MC), Xavier Lleonart, ha participat aquest dimarts en el debat organitzat per betevé sobre la falta de metges al sistema públic de salut. El mandatari sindical, acompanyat pel vicepresident del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (COMB), Jaume Sellarès, ha constatat que la plantilla mèdica dels centres sanitaris és insuficient i ha responsabilitzat l’Administració perquè “no sap quants metges treballen a la sanitat pública” i això provoca una “manca absoluta de planificació”.

Lleonart ha recordat que des de l’any 2014, Salut té l’obligació d’elaborar un registre de professionals sanitaris, de caràcter públic, on hi constin tots els metges en actiu a la sanitat pública i concertada, incloent el centre de treball i l’especialitat de cadascun. “Ni l’actual Govern ni els anteriors han estat capaços de planificar les necessitats de la professió mèdica, bàsicament perquè no tenen les dades”, ha reblat.

Aquesta manca de control per part de l’administració sanitària és la responsable de l’actual dèficit de facultatius, ha assegurat Lleonart, ja que “quan s’havia d’actuar es va fer el contrari del que es necessitava”.  En aquest sentit, ha explicat que entre els anys 2014 i 2016 el nombre places MIR es va reduir notablement, “just quan se n’havien d’oferir més per tenir el recanvi preparat per a la gran quantitat  de professionals que s’estan jubilant en aquest precís moment”.

El responsable sindical ha aportat xifres a la falta de metges que pateix el sistema. 33 de les 49 especialitats mèdiques reconegudes no compten amb professionals suficients, amb medicina de família, pediatria, anestesiologia o radiodiagnòstic entre les més destacades. “La dada surt del Pla d’Ordenació de Recursos Humans de l’Institut Català de la Salut, per tant, és la mateixa Administració qui reconeix el dèficit”, ha afegit. El principal problema, ha insistit Lleonart, és que la conselleria no coneix amb rigor els recursos humans de què disposa el sistema. “En aquests moments, preguntes a Salut quants anestesiòlegs hi ha a la Terres de l’Ebre i no ho saben contestar”.

L’atenció primària segueix sent l’àmbit assistencial més afectat per la manca de recursos. I és que, pel que fa al personal facultatiu, el nombre de professionals encara no ha recuperat el nivell anterior a les retallades. Així, si el 2010 hi havia 6.800 metges als CAP, ara en són 6.500. Això mentre la població catalana ha crescut en 600.000 persones en aquests 15 anys.

Tant Lleonart com Sellarès han assenyalat la necessitat de millorar les condicions de treball per retenir els facultatius que es formen a les facultats i unitats docents catalanes. El representant sindical ha apuntat que la principal fuga de professionals ara mateix es dona cap a la sanitat privada, que ofereix millors condicions laborals i retributives i es troba en expansió gràcies a l’augment significatiu de la contractació d’assegurances per part de la població. Com ha remarcat Lleonart, actualment el 34% dels catalans disposa d'una mútua de salut, mentre que el 2011 era el 21%.