La Sindicatura de Comptes de Catalunya pica la cresta al CatSalut: problemes de governança i manca de control

Sindicatura de Comptes de Catalunya

En menys d’una setmana, la Sindicatura de Comptes de Catalunya ha fet públics dos informes que revelen mancances del Servei Català de la Salut (CatSalut) a l’hora de gestionar l’assistència sanitària pública. Per una banda, l’òrgan de fiscalització ha avaluat el funcionament de les Urgències de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida (HUAV), pertanyent a l’Institut Català de la Salut (ICS), i per altra, la prestació del servei extrahospitalari per a l’atenció a la insuficiència renal l’any 2022.

Pel que fa al servei d’urgències lleidatà, l’informe, el primer d’una sèrie que avaluarà l’atenció continuada dels vuit hospitals de l’ICS, ha detectat demores excessives (lluny dels registres estàndards estatals i internacionals) i una taxa de readmissions amb ingrés superior a l’esperada. Això tot i que la Sindicatura no ha pogut comparar els temps d’espera registrats a l’HUAVA amb els de la resta d’hospitals “degut a la manca d’homogeneïtat en els registre del conjunt mínim bàsic de dades d’urgències”.

A més, a nivell econòmic, el finançament que rep l’HUAV per a l’activitat d’urgències és inferior al cost total del servei. Així mateix, la planificació de recursos no es correspon amb l’avaluació de necessitats i hi ha problemes de transparència i retiment de comptes.  Aquestes conclusions “constitueixen un incompliment del dret a una bona administració, atribuïbles al CatSalut, a l’ICS i al Departament de Salut”, rebla l’informe.

L’anàlisi del servei públic de diàlisi de l’exercici 2022 no surt millor parat. La Sindicatura ha criticat tant la distribució de centres al territori (un 10% dels pacients viuen a més de 20 km del centre més proper) com la contractació d’empreses externes que no està “suficientment justificada” i es fa de manera arbitrària, no concurrent. Tampoc hi ha un estudi de costos que justifiqui les tarifes que el CatSalut paga als centres extrahospitalaris, que són superiors a les que paga pel mateix servei a un centre hospitalari.

“La contractació anual del servei s’ha fet mitjançant pròrrogues formalitzades fora de termini i provenen de contractes extingits prèviament. La conseqüència jurídica és que les prestacions no tenen empara legal en cap acte o negoci jurídic”, ha alertat l’informe.

El CatSalut no ha avaluat la satisfacció dels usuaris i no ha controlat suficientment l’activitat contractada, en quantitat i qualitat, de manera que “hi ha risc de facturació de serveis no prestats”.

Detectar i corregir les seves mancances
Metges de Catalunya (MC) demana al CatSalut que es prengui “molt seriosament” l’avaluació i les recomanacions de la Sindicatura de Comptes i no actuï “a la defensiva”. El sindicat recorda que la fiscalització interna és “imprescindible per a la bona salut democràtica” i, en aquest sentit, l’Administració “té l’obligació de detectar i corregir les seves mancances i punts de millora”.

Per al sindicat, aquestes auditories refermen la necessitat que el CatSalut “reforci la seva autoritat i control sobre els diferents proveïdors del sistema sanitari, i la imprescindible transparència de la seva gestió”.