MC qüestiona l’autoritat del CatSalut per la seva incapacitat de regular les hores extres de la COVID

CatSalut hores extres

Metges de Catalunya (MC) es mostra perplex davant la resposta que la directora del Servei Català de la Salut (CatSalut), Gemma Craywinckel, ha formulat a la carta del sindicat mèdic en què demanava aclariments respecte al contingut de la circular de l’òrgan públic del passat 19 de juliol que establia que "durant el període comprès entre el 16 de juliol i el 15 setembre d’enguany, cada hora de jornada complementària dels professionals sanitaris en centres hospitalaris, centres d’atenció primària i centres d’atenció intermèdia o sociosanitària integrats als territoris amb una greu afectació epidemiològica, que no estiguin programades abans del 16 de juliol i per fer front a les noves necessitats derivades de la COVID, es computaran com a dues hores de jornada complementària".

Davant les preguntes de MC referides als centres als quals els hi era d’aplicació la circular, les jornades afectades i el preu de les hores extraordinàries, Craywinckel ha respost que les instruccions del document del CatSalut són "unes orientacions en matèria retributiva, que no tenen caràcter obligatori, sinó que han de ser aprovades i adaptades pels òrgans de govern de les entitats dintre del seu àmbit d’autonomia de gestió". El sindicat valora aquesta resposta com una "marxa enrere" del CatSalut que demostra la seva "incapacitat de governar" i la "manca d’autoritat i lideratge" davant unes entitats proveïdores que es comporten com a "regnes de taifes".

L’organització lamenta que els fets li hagin donat la raó i es demostri que la circular sobre la retribució dels sanitaris no era una altra cosa que un "brindis al sol", ja que ni l’Institut Català de la Salut (ICS) ni les empreses de la xarxa sanitària concertada han aplicat de manera consensuada les directrius del CatSalut pel que fa a les retribucions del personal que fa front a la cinquena onada de la pandèmia. "L’organisme encarregat de garantir l’atenció sanitària de cobertura pública als ciutadans de Catalunya és incapaç d’harmonitzar el sistema i dirigir una política de recursos humans cohesionada i sense iniquitats. Ens trobem davant una crisi de credibilitat", rebla MC, que assegura que la suposada millora retributiva tindrà en bona part de les entitats uns efectes pràctics "nuls".

L'ICS, el primer a "rebel·lar-se"
La primera entitat que va realitzar la seva pròpia interpretació de la circular del CatSalut va ser l’ICS, que l’endemà mateix de la seva difusió va fer pública una resolució que modificava els criteris de la compensació econòmica que rebrien els professionals del sistema de salut. 

El divendres 30 de juliol, la direcció de Persones de l’ICS va fer una nova interpretació de la circular i va comunicar als membres de la Mesa Sectorial de Negociació de Sanitat la seva proposta d’incrementar un 20% el preu de l’hora d’atenció continuada presencial per compensar l’activitat addicional que, segons els càlculs de l’ICS, comporta l’atenció a la nova onada de la COVID.

MC considera que la circular del CatSalut ha provocat un "desgavell" en el sistema i ha convertit el necessari reconeixement als professionals en un "mercat de Calaf".