Les protestes per les pèssimes condicions laborals i professionals del personal sanitari, superat pels efectes devastadors de dos anys de pandèmia i més d’una dècada de retallades, es multipliquen a mesura que creix la indignació professional davant la desídia del Govern i dels equips gestors que no fan res de res per reforçar el sistema de salut.
En aquest context, Metges de Catalunya (MC) anima, una vegada més, els professionals de la medicina a fixar les línies vermelles a l’“abús laboral” i a “posar límits” als esforços addicionals que han de fer reiteradament per contrarestar la falta de recursos humans i materials a la xarxa sanitària. I tot, amb un únic objectiu: preservar la salut física i mental del personal facultatiu.
Així, el sindicat recorda que té activada la campanya “Posa Límits” perquè els metges i les metgesses puguin notificar a les direccions i gerències dels seus centres, i, alhora, als departaments de recursos humans corresponents, la seva intenció de no treballar més hores anuals que les que són exigibles per llei (2.187 hores com a màxim entre la jornada ordinària i la d’atenció continuada).
Atenció Primària
Paral·lelament, l’organització ha posat a disposició de la plantilla mèdica d’atenció primària, tant de la xarxa pública com concertada, un escrit adreçat a les direccions dels equips per reclamar l’assoliment d’unes càrregues de treball adequades, “perquè els professionals puguin desenvolupar la seva tasca assistencial en condicions òptimes, la qual cosa repercutirà en una millora de la qualitat assistencial i la seguretat clínica dels pacients atesos”.
Segons aquest document, la distribució de l’agenda de treball, el nombre de visites i el temps adjudicat a cada tipus d’activitat són els “elements angulars” per mesurar el grau de càrrega assistencial i, per això, es demana optimitzar aquests condicionants, tal com fixen els acords de sortida de vaga que MC va signar amb l’Institut Català de la Salut (ICS) i les patronals de la sanitat concertada els anys 2018 i 2019, respectivament, així com també actualitzar-los a la realitat pandèmica amb un increment dels temps assistencials per a les consultes presencials, telefòniques, telemàtiques i a domicili.